+983537272782 info@sinarfood.com یزد، شهرک صنعتی یزد
کنسانتره آب‌میوه چقدر خوب است؟

کنسانتره آب‌میوه چقدر خوب است؟

بیشتر آب‌میوه‌های موجود در بازار ما از کنسانتره آبمیوه تهیه می‌شوند. این باور عمومی مبنی بر اینکه کنسانتره چیزی مصنوعی است، نه طبیعی، اشتباه است!

کنسانتره آب‌میوه با حذف بخشی از آب موجود در مواد خام (آبمیوه فشرده شده مستقیم) به دست می‌آید. در نتیجه غلظت، محتوای مواد خشک محلول در آب‌میوه بیش از 2 برابر افزایش می‌یابد. تبخیر مایع تحت‌فشار کاهش‌یافته در خلأ انجام می‌شود. آب در چنین شرایطی در دمای 70-65 درجه سانتیگراد می‌جوشد. این روش عملیات حرارتی اجازه می‌دهد تا ویتامین‌ها را حفظ کرده و رشد میکرو فلورا را مهار کند. آب غلیظ حاصل یک شربت غلیظ است که در دمای پایین نگهداری می‌شود: تا منهای 18 درجه. نگهداری و حمل‌ونقل این محصول راحت‌تر است.

 

فرایندهای مختلف

برای به‌دست‌آوردن کنسانتره آبمیوه 100% طبیعی، کافی است همان مقدار آبی که در طول تولید آن حذف شده است، به آن اضافه کنید. الزاماتی که باید توسط آب مصرفی برای آبمیوه برآورده شود، زیاد است. نباید حاوی ناخالصی‌هایی باشد که بر طعم و خواص فیزیکوشیمیایی و میکروبیولوژیکی آب‌میوه تأثیر بگذارد. شرکت‌ها به‌شدت کیفیت آب مورداستفاده برای بازیابی آب‌میوه را کنترل می‌کنند.

بازگرداندن نسبت طبیعی آب در آب‌میوه تنها یکی از مراحل یک فرایند پیچیده تکنولوژیکی است. هر تولیدکننده تلاش می‌کند تا طعم و عطر اصلی را فقط در آب خود به دست آورد. برای این منظور، آب‌های مختلفی را مخلوط می‌کنند: سیب شیرین را به آب سیب ترش اضافه می‌کنند، اضافه‌کردن مقداری از برش‌های پرتقال با طعم ترش، طعم خاصی به آب‌پرتقال شیرین می‌دهد. در حین تبخیر آب در غلظت آب، ممکن است برخی از مواد معطر خارج شوند که جذب می‌شوند و پس از بازسازی به آب‌میوه بازگردانده می‌شوند تا طعم و عطر طبیعی به آن ببخشند.

 

 

مزایای فنی

به طور دقیق، آبمیوه بازسازی شده تقریباً از آبمیوه فشرده غیرقابل‌تشخیص است. از نظر محتوای ویتامین و مواد معدنی، از نظر سایر خواص فیزیکوشیمیایی و تغذیه‌ای یکسان هستند. در واقع به شرطی که این فناوری به‌شدت رعایت شود، هم هنگام تمرکز و هم در بازیابی آبمیوه.

تنها چیزی که آنها را از هم جدا می‌کند طعم است. علاوه بر این، آبمیوه بازسازی شده می‌تواند حتی خوشمزه‌تر و معطرتر از آبمیوه‌ای باشد که مستقیماً فشرده می‌شود، زیرا فناوری تولید آبمیوه امکان استفاده از مقدار معینی از مواد معطر موجود، به‌عنوان‌مثال، در پوست میوه را می‌دهد که باعث طعم‌دارتر شدن آبمیوه می‌شود.

 

 

مزایای ذخیره‌سازی و بسته‌بندی

ذخیره‌سازی طولانی‌مدت آبمیوه‌های به‌دست‌آمده صنعتی با بسته‌بندی ویژه و عملیات حرارتی انجام می‌شود. علاوه بر این، حالت عملیات حرارتی به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که ویتامین‌ها تقریباً 100٪ حفظ شوند. ازدست‌دادن آنها، به‌ویژه ویتامین C، عمدتاً در فرایند ذخیره‌سازی نامناسب رخ می‌دهد.

به گفته کارشناسان، زمان نگهداری بهینه آب‌میوه‌ها در سطح تولید مدرن فن آوری نباید از 6 تا 9 ماه تجاوز کند. اکثر تولیدکنندگان این واقعیت را در نظر می‌گیرند، اما آب‌میوه‌هایی با ماندگاری تا 2 سال پس از فروش هستند. در این مورد، سازنده تضمین می‌کند که فرایند تخمیر در آب‌میوه ایجاد نمی‌شود. بااین‌حال، با احتمال زیاد، می‌توان ادعا کرد که پس از یک سال، محتوای ویتامین‌های موجود در آن کاهش می‌یابد، طعم، رنگ و عطر آب‌میوه نیز تغییر بهتری نمی‌کند.

 

Commenting is closed.